dinsdag 2 november 2010

Dit wordt een lang stuk..........

Ik typ het in. Heenreis: 24 december. Terugreis: 2 januari. Ik bekijk het resultatenlijstje.

Er staat: 2x overstappen. 3x overstappen.
Nog een keer.

2x keer overstappen. 4x overstappen.

Ik probeer een ander station. Deventer. Hengelo. Amsterdam. Bad Bentheim. Niks. Als ik na 11 december vanuit Nederland rechtstreeks naar Berlijn wil rijden, dan kan dat niet. Want mijn trein is verdwenen uit de nieuwe dienstregeling. Ik snap het niet, en probeer het een derde keer. En daarna nóg een keer.

Mijn trein - daarmee bedoel ik de IC tussen Amsterdam en Berlin Hbf.
Toen de wereld nog geen internet had en de brieven binnen Europa drie keer sneller op hun bestemming kwamen dan nu, toen ik nog geen mobiel had gezien en nog brievenschrijvend door het leven trok, toen vriend J. en ik verliefd op elkaar stonden te wachten, op ijskoude perrons, meerdere keren per jaar, met klamme handjes en geen enkele garantie dat de ander ook daadwerkelijk zou uitstappen, toen heette mijn trein nog IR (Interregio).

Hij stopt in Amersfoort, in Hengelo, in Osnabrück, in Hannover. En daarna stopt ie in Berlijn. Die dus.
Sinds enkele jaren heet die trein IC (Intercity). Hij is met de jaren langzamer geworden. Hij is voller. En stopt op meer stations dan ik gewend was. Maar ok, hij was er nog steeds.

En vandaag dus niet meer.
De Deutsche Bahn heeft een nieuwe winterdienstregeling. En vanaf vandaag kun je online tickets boeken. Maar dus niet voor die enige rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Zonder overstappen.

Ik klim in de telefoon. Ik bel met Frau Kundenservice. Die mij uitlegt: "Jawel hoor, mevrouw. Dat kan gewoon, dat treinen na het invoeren van de nieuwe dienstregeling niet meer bestaan. Ja hoor. Ja, dat kan echt hoor." Dat we het hier over een internationale trein hebben die om de twee uur gaat, al minstens 16 jaar lang en waarvoor geen enkel ander traject denkbaar is, dat doet Frau Kundenservice niks. Mij wel. Tot tien tellen dreigt te mislukken.

Ik probeer het nog even via Herr Kundenservice, word direct doorgezet naar een vriendelijke mevrouw in Berlijn die mij helaas 'auch nicht weiterhelfen' kan. En speur op het internet of ik een letter vind over mijn verdwenen trein. Niks.

Nog één poging dan. De NS. Afdeling internationale treinen.
"Er zijn nog 8 wachtenden voor U."

Ik geef op. Typ het concernadres in. Klik op 'Presse' en bel met de woordvoerder.
"Ik heb het geprobeerd. Ik heb geheel privé drie kwartier lang getracht mijn trein terug te vinden. Maar ik ben 'm kwijt. En ik ben ook journaliste. Dus bij deze: kunt U mij vertellen waar ie is gebleven?"
"Ja, dat kan ik", antwoordt een bijzonder opgetogen persvoorlichter (hij heet Holger Auferkamp, mochten jullie hem nog een keer nodig hebben).
"De trein is nog niet opgenomen in de dienstregeling. Over twee dagen is dat helemaal rond, en dan kunt U die gewoon weer boeken."

Mijn trein is terug! Was nooit weg! Alleen virtueel! Heel eventjes. Ik wil meneer Auferkamp wel omhelzen, zo blij ben ik! Ik wist het wel! Dit kon niet! Opgelucht vraag ik of zij die info alsjeblieft ergens op hun website willen zetten. En of ze het ook even door kunnen geven aan Frau Kundenservice vooral, die mij zo onprofessioneel wilde afschuiven. Meneer Auferkamp geeft mij helemaal gelijk.

Op 4 november ben ik de eerste die mijn oude vertrouwde trein meteen weer probeert te boeken. Deze keer gaat het lukken. En mocht dat bij jullie niet zo zijn: bel meneer Auferkamp!

1 opmerking:

  1. Nienke B.1:38 p.m.

    Tsja, ik gooi niet zo gauw in de strijd dat ik journalist ben, maar de keren dat ik het deed, werkte het meteen!

    BeantwoordenVerwijderen